Mire valók az Excel makrói?

Az Excel makrói alapesetben rejtettek az Excel-ben, talán ez az egyik oka annak, hogy nem használjuk túl sokat. Pedig órákat spórolhatnak bármilyen feladatban, amit mi már unalmasnak találunk. Amit ugyanis unalmasnak találunk, az valószínűleg valamilyen ismétlődő feladat, valami olyan tevékenység, amit újra és újra meg kell csinálni, csak más számokkal. Jó erre az alapfelállásra sokszor elegendő az is, ha jól megírunk egy függvényt. De mi van akkor, ha a függvényünk már túl bonyolulttá válik? Érdemes tovább erőltetni ezt az utat, vagy érdemes lehet valami mást, valami hatékonyabbat kitalálni?

Jó hír, hogy a makrókon keresztül az Excel teljes funkcionalitását el tudjuk érni, sőt, ActiveX vezérlők segítségével még ennél is többet. De ne mélyedjünk még ennyire bele a makróprogramozásba. Itt most valószínűleg fel is merül egy másik kérdés!

Kell e tudni programozni az Excel makrók használatához?

Ha véletlenül már konyítasz valamit a programozáshoz, bármilyen területen, véletlenül se felejtsd el, hiszen hatékonyabbá teheted a makróidat, de a válaszom mégis az hogy nincs rá szükség!

Az Excel tartalmaz ugyanis egy makrórögzítőt is, amit úgy kell elképzelni mint egy egyszerű magnót. Szóval az első lecke amit meg kell tanulnod, az a makrórögzítés:

  1. Elindítod a felvételt
  2. Megcsinálod a feladatot, amit az Excel rögzít magának
  3. Leállítod a felvételt.

Igen ennyire egyszerű. Ez már egy működő makró lehet. Persze érdemes néha kicsit módosítani a dolgot, beállítgatni, és persze bele lehet irni a Visual Basic kódba is a folyamat finomítása érdekében.

Mit rögzíthetünk Excel makró segítségével?

Bármilyen folyamatot. Az Excel makrók rögzíthetik a:

  • Cellába írt értékek, illetve a hozzá tartozó kijelőléseket
  • Formázásokat, és a menüsorról kiadott bármilyen utasítást.

De nézzünk egy egyszerű példát, vagyis egy formázási feladatot!

Azt szeretnénk megoldni, hogy bizonyos cellák, a táblázat különböző részein egyedi formázást kapjanak. (Jó tudom, erre létrehozhatunk egy cellastílust is, de ebből is látszik, hogy az Excel-ben egy feladatot többféleképpen is kivitelezhetünk.)

1. Kapcsoljuk be a makrók eszköztárát

A legegyszerűbb ha jobb egérgombbal kattintunk a Menüszalagon, majd kiválasztjuk a Menüszalag testreszabását. Ha megvagyunk tegyünk pipát a Fejlesztőeszközök elé.

2. Makró rögzítés indítása

A megjelenő Fejlesztőeszközök fül Makró rögzítése parancsra kattintunk, aminek a hatására megjelenik a Makrórögzítés vezérlőpanel. Itt megadhatjuk a leendő makrónk tulajdonságait. 

  • Excel makróMakrónév: A makró tetszés szerinti elnevezése. Ékezetes betűket is elfogad, de szóközt ne használj
  • Billenytűparancs Ctrl+ tetszőleges betű. Érdemes olyan betűt használni ami nem tartalmaz már parancsot, így a Ctrl+C és a Ctrl+V nem ajánlott. Most írj be egy P betűt.
  • Makró helye: Tulajdonképpen a makró hatókörét jelenti, vagyis azt hogy hol szeretnék majd elérni a makrót. Most maradjunk az Ebben a munkafüzetben opciónál
  • Leírás: Bonyolultabb makrók esetében érdemes leírni mire is való az pontosan. Az itt leírt szöveg megjelenik például a Visual Basic kódban is. Kitöltése nem kötelező.

3. Cselekdj

Ha megnyomod az OK-t a makrórögzítés elindul. Innentől kezdve az Excel rögzíti minden tevékenységed. Próbáld csak ki, írj be egy szöveget egy cellába, formázd meg, vagy bármit az Excel-en belül. Ha készen vagy nyomd meg a Rögzítése vége gombot (ugyanott ahol elindítottad a felvételt)

4. Visszajátszás

Ha készen vagy érdemes visszaállítani a cellákat, eredeti állapotukba, hogy lásd mit is fog csinálni a makró. Majd nyomd meg a Ctrl+P billentyűkombinációt (vagy amit beállítottál). Ha mindent jól csináltál, az Excel megismétli azt amit csináltál.

 

Ugye nem is volt annyira nehéz? Most pedig írd meg hozzászólásban, Te mire használtad az első Makródat! ;)

Címkék: 

Új hozzászólás