4 készletkezelési tipp kisvállalkozóknak

A készletkezelés újfajta kihívás lehet egy kisvállalkozás számára, viszont ez adhatja egy vállalkozás alapját. A helytelen készletkezelés sajnos azt is eredményezheti, hogy a cégünk nem fogja tudni hatékonyan kiszolgálni a vásárlóit, ami pedig az üzlet bezásárához is vezethet. 

Van egy jó hírem. A készletkezelés nem is annyira nagy ördöngősség, ha a felsorolt szempontokat is figyelembe vesszük:

1. Készletkezelés szabályzat

A raktárkészlet kezelése nem mentes a problémáktól, sőt kifejezetten könnyűnek sem mondanám. Éppen ezért talán a legfontosabb dolgunk, mielőtt bármilyen raktárkészlet rendszerezésébe belefogunk, hogy meghozunk néhány szabályt. A raktárkezelés szabályai lehetnek végtelenül egyszerűek, de fontos, hogy mindig ragaszkodjunk hozzájuk.

Példa szabály: A termékek készletnyilvántartó programban vannak nyilvántartva.

Tipikus hiba: A főnök beszalad a raktárba valamiért, vagy sürgősen ki kell valamit venni a készletből. A kapkodásban nem kerül rögzítésre készletmozgás. A következő esetben mikor a készletből szükségünk lesz az adott tételre, nem találjuk, pedig a készletkezelő jelzi hogy van….

Hogyan védekezhetünk? A szabály legyen szabály. Több évnyi raktárkezelés tapasztalattal a hátam mögött egyértelműen ki merem jelenteni, hogy nincs olyan helyzet, amikor indokolt lenne a raktárkészlet adminisztrációjának az elhalasztása. Az adminisztrációnak nem kell mindig a technikára támaszkodnia. Remekül működik például egy egyszerű spirál füzet és egy toll, a sürgős esetekre. Ha a raktárból valamit ki kell vennünk és nincs lehetőség a készletnyilvántartó programban adminisztrálni, jegyezzük fel soronként, dátummal aláírással a mozgást.

A füzetet ne használd másra, és legyen fix helye valahol a raktár bejáratánál!

A füzetet mindig elsőként dolgozd fel, amikor a készletkezelőben adminisztrálsz, így folyamatos és visszakövethető készleted keletkezik.

2. Készletkezelő szoftver

A raktárkészlet-nyilvántartó lehet egy egyszerű Excel tábla is, de valamilyen célszoftver is. A raktárkészlet lelke nem a szoftver lesz, hanem a szoftvert működtető ember! Hiába van profi szoftverünk, ha nem használjuk azt megfelelően, viszont a legegyszerűbb megoldással is nagy dolgokat érhetünk el ha megfelelő a hozzáállásunk.

3. Idő

Szintén fontos tényezője a raktárkészletek kezelésének az idő. A készletkezelés haszna nem fog egy-két hónap után egyértelműen megmutatkozni (kivéve nagy készletek esetén). Lehet hogy eltelik 1 év is mire világossá válik a valódi haszna. Addig is szükség van rá hogy dolgozzunk vele, garantáltan hasznunkra fog válni, de csak akkor ha dolgozunk vele.

4. Miért érdemes kezelni a készletet?

Talán azt gondolod, hogy a készletkezelő haszna az, hogy átlátod miből mennyi van raktáron. Ennél azonban jóval többről van szó.

  • Bizonyos idő elteltével optimalizálni tudod majd a megrendeléseid. Előre kalkulálni tudod miből mennyire, és mikorra lesz szükséged.
  • Azonnal fel fog tűnni ha valami hiányzik a készletből. Sajnos bármelyik raktárban előfordulhat, hogy indokolatlanul sok fogy egy árucikkből, ennek többféle oka időnként a készletmozgások elemzése tökéletes választ ad a kérdésre.
  • A hiányzó tételek okozta bevételkiesés minimálisra csökkenthető. Az, hogy a raktárkészlet mindig teljes marad-e, sok dologtól függhet, akár a beszállítótól is. Az elmaradó megrendelések azonban elkerülhetőek lesznek így.

Hagyj üzenetet

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük