Excel készletnyilvántartás, jó lesz ez így?

Úgy vettem észre sokan érdeklődtök az Excel készletnyilvántartások iránt, úgyhogy megpróbálok kicsit segíteni. A táblázatkezelők alkalmasak lehetnek egy egy ilyen projekt megvalósítása terén, de azért minden esetben nem ajánlom.

Mi az Excel készletnyilvántartás előnye?

Egyértelműen az egyszerűsége, és az alakíthatósága. Ha felmerül egy újabb igényünk, egyszerűen kitalálunk rá egy függvényt és már futtatjuk is. Ha a felhőben használjuk a táblázatunkat, akkor pedig az is megoldott, hogy a munkatárak is hozzáférjenek, és adminisztrálni tudják azt. Tehát könnyen kezelhető, könnyen bővíthető.

Különösen hasznos lehet bizonyos esetekben, ha az anyagmozgást látványos diagramon jelenítjük meg. Vizuálisan megjelenítve könnyeben vonhatunk le következtetéseket.

Ugyanakkor hangsúlyoznám, hogy az ilyen megoldás, kifejezetten egyszerűen átlátható nyilvántartáshoz ajánlott. Egy ilyen megoldást találsz itt is!

Na és mik a hátrányok?

Hát ebből kicsit több van. A leginkább azt emelném ki, hogy egy készletnyilvántartás ritkán egyszerű. Sokmindenre gondolni kell, és ez sokféle kapcsolatot fog igényelni. Gondolni kell arra, hogy ha valamit elvisznek, vagy árú érkezik azt jó lenne egy helyen adminisztrálni, de ugyanakkor jó lenne ha látszana több helyen is ez.

  1. Kell egy lista, ami tartalmazni fogja a tételeket
  2. Sok termék esetén jó lenne kategorizálni is a termékeket, de ugyanakkor érdemes ezt is egy külön táblázatban tárolni, az elírásokm elkerülése miatt
  3. Kell valamilyen táblázat az anyagmozgásokhoz is
  4. Ugyanakkor érdemes lehet ha az ügyfeleink, vásárlóink adatait is ismeri a nyilvántartó, hiszen így később is tudni fogjuk ki mikor mit hová vitt
  5. Az áraink sem egységesek, tehát valahogy az árváltozásokat is jó lenne megjegyezni stb stb

Persze az egyedi esetekről még egyáltalán nem beszéltünk. Például mi van akkor, ha egy termék, egy műszaki cikk sorozatszáma vagy egyedi azonosítója alapján is szükséges azt egyedileg is azonosítani. Mondjuk tudni szeretnénk, hogy a garanciális javításba visszahozott okosóra ugyanaz-e mint amit tőlünk elvitt a vásárló?

Akkor milyen készletnyilvántartást használjak?

Több megoldást javasolnék,

  1. vegyünk, béreljünk raktárkezelő szoftvert, ilyenből sok van a piacon, az általános igényeket teljes mértékben kielégítik.
  2. ha úgy érezzük a raktárunk valami miatt egyedi megoldásokat kíván, kezdjünk belée a fejlesztésébe. Erre a célra nagyon jól beválhat egy adatbázis-kezelő (Microsoft Access, Libre Office Base és társaik) 
  3. Készíttessünk webes elérésű rendszert, egy jó rendszerterv és egy rutinosabb programozó kitűnő szoftvert gyárthat mondjuk PHP+MySQL alapon. Persze azért ne ugorj rögtön neki a dolognak. A fejlesztés első része a rendszerigény felmérése. Akármilyen profi proigramozód van, ha nem specifikálod megfelelően az igényeid, nem lesz képes hasznos rendszert készíteni.

Remélem gondolatébresztőek voltak a gondolataim, ha elakadtál vagy segítségre lenne szükséged, bátran keress fel!